Přeskočit navigaci
Společnost, politika, kultura, filosofie
24.srpna 2017
Ještě nejste členem Glos? Zaregistrujte se.
 

Edward Said: Orientalismus

Diskuse k textu  |  1 příspěvek (1 - 1)

V roce 1979 vyšla ve Spojených státech kniha literárního a kulturního kritika a univerzitního profesora Edwarda W.Saida s názvem Orientalism, která vzbudila velký ohlas nejen mezi odbornou veřejností. Said v ní kriticky analyzuje politicko-akademický myšlenkový proud zvaný "orientalismus".

Kritiku obsaženou v této knize lze shrnout několika body:
"Orient" je konstrukt, vytvořený západní vědou; žádný takový monolitický celek neexistuje. Tento konstrukt je nejen postaven na falešné stereotypizaci, ale zároveň slouží jako prostředek ovládání (jen západní věda je objektivní a může zkoumat Východ, ten to sám nezvládne). Zároveň se předpokládá, že Východ se nemůže ani sám reprezentovat. Společenské vědy (v pozici aktivního, zkoumajícího) tedy vytvářejí konstrukt (pasivní a zkoumaný Východ), který studují a zároveň jej ve svém zkoumání zastupují.

Tato epistemologická kritika "diskursu moci" a myšlenkové a vědecké hegemonie Západu nad Orientem pomohla odstartovat vlnu intelektuálně emancipačních hnutí po celém světě.


Číst celý text


 bez náhledu 
kde je debta?
Drobný (13.3.2006 09:29:42)
Said mluví o literární nebo akademickém orientalismu, co je však podle mě zajímavější a relevantnější situaci v Čechách, je orientalismus veřejných diskurzů, popularní kultury a podobně. Vzhledem k tomu, že nám chybí zkušenost kolonialismu, alespon exotizujeme - všechno východní je tajemné a neracionální - ovšem obvykle nikoli v akademických debatách. Kromě exotizace pak je u nás častý problém prostá nekompetence - o vietnamcích v Česku píše například etnograf, který s nimi dělá rozhovory přes tlumočníka:-) a má na to granty! Porozumění jazyku je podle mě klíčové k pochopení kultury i indentit jejích členů...
Což je samo o sobě zajímavé téma - třeba vztah multikulturalismu a orientalismu - osobně si myslím, že například film "Dogora" je vrchol exotismu, orientalismu, dílo, které druhému upírá subjektivitu tím, že ho vidí pouze jako estetický objekt. Orientalista, exotista a turista hledí na druhého nebo na jeho kulturu jako na estetické - když nerozumí jazyku, uchyluje se k viděnému - domorodci a druzí jsou němí - zbývají z nich jen obrazy - geisha, mnich, otrhanec na skládce - se pohybují do rytmu našeho uvažování, jsou součástí našeho světa...o tom, že mají taky svět svůj nevíme nic, protože ten je z velké části světem jazykovým.
Jak se ke světu druhých dostat? Přes tlumočníka? Přes anglicky psaného průvodce pro krásách země? Myslím, že orientalismus a exotismu jsou jen konkrétní případy obecného problému intersubjektivity - je možné pochopit druhého?

Reagovat