Přeskočit navigaci
Společnost, politika, kultura, filosofie
29.března 2020
Ještě nejste členem Glos? Zaregistrujte se.
 

Filosofie živé přírody - 1. část

Diskuse k textu  |  8 příspěvků (8 - 8)

O přírodě máme celý soubor věd: od fyziky a astronomie přes geologii a chemii po biologii. Každá z těchto věd má rozsáhlé pojmové aparáty popisující velikou experimentální zkušenost o určitých vlastnostech něčeho v přírodě. Každá z nich popisuje jinou stránku přírody, hledá funkční model jiné třídy jevů. Není tedy příliš troufalé, když chceme filosofovat o něčem, o čem je tolik a tak dobře zavedených věd? Jsme příliš zvyklí na to, že filosofie je živa z nedostatku poznání. I na tom však něco je, neboť filosofie tradičně vyrůstá z úžasu, včetně úžasu před dosud nepoznaným. Neměl by se však filosof spíše zeptat fyzika, co ví o fysis; astronoma, co je to kosmos; chemika, co je to látka; biologa, co je to život, a pak to vše do nejvyšší míry zobecnit a tak vytvořit filosofii přírody? Pokusy podniknuté touto cestou považujeme za tak odstrašující, že by nebylo kolegiální je citovat.

Vědci toho vědí opravdu hodně, ale většinou vědí něco trochu jiného, než co zajímá laika, a o to spíše něco jiného, než kam míří filosofická otázka. Otázka po přirozenosti je otázkou filosofickou. Je dokonce jednou z nejstarších filosofických otázek, je nejméně tak stará, ne-li starší, jako samo slovo "filosofie". Co se však stalo s přírodou a přirozeností poté, co jsme jí nejprve opovrhli jako něčím nízkým (ve středověku) a pak se ji pokusili postavit do svých služeb a přetvořit k obrazu našich potřeb?


Číst celý text


 bez náhledu 
... se vší úctou k autorovi ...
GeoN (2.11.2005 19:29:47)
... mám jednu "zásadní" otázku ... může být FYSIS vůbec "předmětem" jakéhokoli tázání? ... a je lhostejné, zda je filosofické, vědecké, nebo, nedej bože, náboženské? ... a je něčím takovým, u čeho se lze na cokoli tázat, to, co "prázdně" značíme slovem: "svět" ... nemá FYSIS se světem v tomto velmi blízko ... v této ne-dotazovatelnosti? ... není "pojem" - "živá příroda" kontradikce nejenom "v pojmu", nýbrž "v bytí", neboť živá "příroda" či "přirozenost" nám jakýkoli "pojem" vždy již "předejde"?

... vždyť jakékoli tázání u "živé přírody" či "živé přirozenosti" převrátí totéž v předmět ... a tedy ve věc, čímž se "nutně" to, u čeho se tážeme, "vypaří". Mým míněním, ve vší skromnosti, je, že FYSIS není nic k tázání, právě proto, že již pouhým dotazem je to, u čeho bychom se chtěli tázat, zničeno ... již samotné tázání, ať je jakékoli, je "branou", jež "přirozené" převrací ... a "to-co-přijde-po-něm" je jen následek ...
Reagovat