Přeskočit navigaci
Společnost, politika, kultura, filosofie
20.října 2017
Spravujete webové stránky? Obohaťte je obsahem z Glos.
 

Od internetu ke Gutenbergovi

Diskuse k textu  |  5 příspěvků (1 - 5)

Ozdobná iniciálaUčiní počítače knihy zastaralými? Učiní počítače zastaralými psané a tištěné materiály? Představa, že nová technologie ničí předcházející roli, je příliš zjednodušující. Po Daguerrově vynálezu se už malíři necítili být povinováni reprodukovat řemeslně realitu tak, jak si myslíme, že ji vidíme. To ale neznamená, že Daguerrův vynález vyvolal pouze abstraktní malířství. V moderním malířství je celá tradice, která by nemohla existovat bez fotografického modelu, vzpomeňme si např. na hyperrealismus. Malířův zrak vidí realitu fotografickým zrakem.

Nástup filmu nebo komiksů zprostil literaturu některých vypravěčských úkolů, které tradičně plnila. Existuje-li však něco takového jako postmoderní literatura, pak je tomu právě proto, že byla do značné míry ovlivněna komiksy a filmem. Z téhož důvodu už dnes nepotřebuji těžký portrét, namalovaný skromným umělcem, a mohu milované ženě poslat lesklou fotografii, avšak taková proměna sociální funkce malířství neudělala malířství zastaralým, s tou výjimkou, že dnešní malované portréty neplní tutéž praktickou funkci portrétování nějaké osoby (což lépe a levněji udělá fotograf), nýbrž slouží k oslavě významných osobností, takže objednávka, prodej a vystavování takových portrétů nabývá aristokratických konotací.

To znamená, že v dějinách kultury tomu nikdy nebylo tak, že něco prostě zabilo něco jiného. Něco vždy hluboce změnilo něco jiného.


Číst celý text


 bez náhledu 
Anonym (7.2.2006 19:09:12)
Lukas:
CD nebo DVD nebude možné přečíst za mnohem kratší dobu, zejména ta vypálená . Odhad je tak 3-4 roky. Takže bude nutné si nejen při příchodu nové technologie zápisu a čtení data kopírovat na nová média. Viz např.Zapísané dáta na CD vydržia menej, než by sme čakali.
Jan Bílek
Ahaswebovy noviny
Reagovat
Článek k tématu
Lukas Pošta (19.12.2005 21:13:36)
Tento článek se týká mé poznámky, kterou jsem k textu měl. Nicméně ačkoliv autor mnou odkazovaného článku upozorňuje na ty samé věci, tak se mi článek nelíbí, poněvadž nenabízí žádnou úvahu, jenom se na konci zmiňuje o jakýchsi snahách o unifikaci, která je záslužná, ale snaží se řešit jiné problémy.
Reagovat
souhlasim
PavelK (6.12.2005 13:31:04)
Lukas:

druhá část Vaší reakce Lukasi je podle mého názoru velmi oprávněná. Souhlasím s Vámi
Reagovat
Zčásti souhlasím
Dominika Benešová Pošta (6.11.2005 19:11:27)
Myslím si, že opravdu v dnešní době počítače nahrazují čtení knih. Stačí když si to vyhledám na internetu a je to. Nemusím přemýšlet kdo to byl, jak psal, co psal, protože mi to internet najde. Rozhodně si nemyslím, že počítače úplně vytlačí knihy. Myslím si, že za padesát let bude čtení knih velmi ojedinělé. A to je škoda. Když si představíme ty tisíce let, kdy se psalo na svitky papyrusu pak na pergamen, pak Guttenberg vymyslel knihtisk a pak další a další trochu mě rmoutí, že tyto odkazy lidstva nahradí něco nového a dokonalejšího. Samozřejmě, že lidstvo má právo používat novější věci.
Můj názor je tedy že počítače nejspíš skoro vytlačí knihy, ale určitě tady vždy bude, možná hrstka, věrných fanoušků, kteří se nenechají odradit za žádnou cenu.
Upravil/-a Dominika Benešová 6.11.2005 19:13:45.
Důvod: Překlep
Reagovat
trochu zklamání
Lukas (23.4.2005 18:04:25)
V tom to článku mě Eco hodně zklamal, chápu, že nabízí svůj pohled na věc, nicméně musím konstatovat, že z článku je znát, že v podstatě neví co od počítačů čekat. "Básní" tam nad nějakým hypertextem, kterým rozumí způsob jak si přetvořit text, aby se v něm dalo lépe hledat a "přeskakovat" na další texty, nu ano o tom není pochyb, stačí když se podíváme na http://wikipedia.org , tam se s touto věcí setkáváme na každém kroku. Nicméně podobnou funkčnost najdeme i v obyčejných knihách, kde jí nahrazuje rejstřík, jedinou nevýhodou je, nutnost "vědět" do jaké knihy se podívat, pokud nás zajímá téma, které není součástí námi studované knihy. V tomto případě je "hypertext" přínosem. Dále se autor zamyslel nad "hypertextem" jako nas způsobem jak si napsat vlastní knihu, toto využití je také možné o tom není sporu, ale nemůžu souhlasit s dalším tvzením, kdy by si čtenáři měli vytvářet své vlastní romány a tím úplně nahradit nebo rozvinout další možnost psaní románů. Autor nakonec dochází k závěru, že romány, tak jak je známe dnes zůstanou jako relikt, který nám jasně ukazuje nutnost, kterou abychom byli svobodní musíme poznat a knihy nám k tomu mohou pomoci. Nesouhlasím, protože podle mého názoru lidé v knihách/románech hledají jednak únik ze všedních dní, a potom lidé rádi poslouchají příběhy, tedy hledají tam příběhy, cizí příběhy, které přesahují jejich možnosti. Vznešená myšlenka, že nám knihy dávají lekci "o životě a smrti", může být někdy pravdivá, ale neveřím, že by platila obecně. Samozřejmě to je jenom můj názor, podložený poze mou "zkušeností" s knihami.

Ještě se zmíním o jednom tématu, které autor zmiňuje, naznačuje, že knihy budou v brzké době nahrazeny elektronickým médiem, opět nemohu souhlasit, protože technologie ať je jakkoliv úžasná zatím nenalezla spolehlivý způsob jak přechovávat dlouhodobě informace. První co nás napadne je CD/DVD, ale nesmíme zapomenout, že abychom z tohoto média mohli číst potřebujeme nějakého prostředníka a to je problém, nedávno jsem četl knihu, která vyšla ve čtyřicátých letech minulého století, neměl jsem s tím absolutně žádný problém, budeme schopni za šedesát/sedmdesát let schopni přečíst CD/DVD, které jsem si dnes koupili? Řikáte, že tak jak se bude vyvíjet technologie, tak se budou informace transformovat, tak aby byly stále k dispozici v čitelné formě? Ano, je to možné, dokonce to je jediná cesta, ale domnívám se, že tatáž kniha, kterou četl bude, pokud se vyhne nějakým zkázonosným událostem stále čitelná i po dalších šedesáti letech, možná bude "na rozpadnutí", ale nebude problém jí vytvořit znovu a prodloužit tak její životnost na další desítky let.

Závěr by mohl být, že ačkoliv jsem mladší než autor článku, ve věku, kdy jsem s technologií v úzkém kontaktu, tak nezdílím nadšení p. Eca.
Reagovat