Přeskočit navigaci
Společnost, politika, kultura, filosofie
1.března 2021
Spravujete webové stránky? Obohaťte je obsahem z Glos.
 

Představte si svět bez copyrightu

Diskuse k textu  |  13 příspěvků (5 - 13)

Znak copyrightuAutorské právo kdysi představovalo způsob, jak umělci zaručit dostačující příjem. Ponechme stranou otázku, zda tento úkol plnilo dobře - většina umělců neměla ze systému copyrightu nikdy ani halíř. Musíme přiznat, že autorské právo slouží v současném světě zcela odlišnému účelu. Je to nástroj, který využívají korporace v hudebním, vydavatelském, obrazovém a filmovém průmyslu k ovládání svých trhů. Tyto korporace rozhodují, zda materiály, jež se jim dostanou do rukou, mohou užívat ostatní, a - pokud to dovolí - za jakých podmínek a za jakou cenu. Evropské a americké právo jim zaručuje toto privilegium na dobu delší než sedmdesát let po smrti autora originálu.
Ztrácíme pomalu ale jistě své demokratické právo na svobodu kulturní a umělecké výměny.


Číst celý text


 bez náhledu 
MUDr. Pavel Schlemmer Pošta (29.1.2006 20:10:45)
Osobně si nedokáži představit obrovský rozsah počátečních investic pro neznámého umělce. Fantazie mám dost, ale tato představa ji přesahuje.
Reagovat
pesimista
myska (23.1.2006 23:17:19)
Myslim ze tazko ocakavat, ze distribucne firmy& corporations budu dobrovolne podnikat kroky smerom k uvolnovaniu copyright. To iste plati o instituciach, narodnych ci nadnarodnych: copyright (a vsetko co sa s tym nesie) predsa neexistuje len v umeni, ale vo vsetkych oblastiach ludskej cinnosti(zvlast v zapadnom svete)!
Pravdou je, ze existuju aj operacne systemy ako napr. Linux, software ako napr. Skype (http://www.skype.com), organizacie ako Creative Commons http://creativecommons.org/ , spisovatelske skusenosti ako ta "Wu Ming" http://www.wumingfoundation.com/english/englishmenu.htm , a tisice dalsich im podobnych pokusov- ale mozno len preto, ze by bolo dost problematicke ich zakazat.
Myslim si, ze sucasnu situaciu (a jej dopad na kazdodenny zivot ludi, umelcov a non) lepsie vystihuju napriklad navrhy ako pokryt copyright kazdy algorytmus (1999), ci copyright na "vynajdene" mikroorganismy a geny; alebo existencia 20 rocnych autorskych prav na zivotne dolezite lieky(napr.aids), v pomerne cerstvej minulosti kludne sponena s ekonomickymi postihmi (zo strany bohatych krajin vlastnikov copyright ) krajin chudobnych, ktore ho nerespektovali (z nudze).
Mam skor pocit, ze tendencia nie je copyright uvolnit, ale ho zaviest i tam, kde este neexistuje (ci uz krajina, alebo odbor cinnosti).
Myslite si, ze arte by mohlo institucionalne davat "zly priklad"?
Reagovat
Odpověď Joosta Smierse
Martin Schlemmer Pošta (23.1.2006 19:36:56)
jilm: Položil jsem Vaše otázky autorovi, panu Smiersovi, a předkládám jeho odpověď:

„Komunitou“ myslím v tomto případě demokratické zástupce komunit – státu, měst atd. Ve většině evropských zemí existuje podpůrný systém pro produkci a/nebo distribuci uměleckých forem jako filmu, divadla, hudby, literatury, vizuálního umění a designu, ať už v tradičních formátech nebo v digitální podobě. Lidé tento způsob kulturních subvencí očividně podporují nebo nejsou vehementně proti němu. Aby však tento systém vydržel, je nutné opakovat a oživovat argumenty, na nichž stojí. Pro mne jsou těmito argumenty demokracie a lidská práva. Měli bychom svou společnost pěstovat tak, aby v ní bylo slyšet co nejvíce hlasů, ačkoliv tyto hlasy nemusejí mít právě úspěch na trhu.
Jsou lidé dostatečně uvědomělí, aby ocenili rozmanitost uměleckých forem? [Tuto doplňující otázku jsem položil v e-mailu já - pozn. MS] Proč ne? Pokud lidem v současnosti silné marketingové mechanismy tvrdí, že hvězdy, filmové trháky a bestsellery jsou to jediné, co existuje, lidé mohou být v pokušení tomu uvěřit. Ale když se podaří docílit toho, že tyto marketingové útoky nezastíní rozmanitost, kterou umělci skutečně vytvářejí, lidé zjistí, že existuje mnohem více než jen tyto "megahity". Budou pak mít větší možnost se skutečně rozhodnout, která umělecká forma, jaký způsob kulturního vyjádření odpovídá jejich pocitům a naladění.
Reagovat
Martin Schlemmer Pošta (20.1.2006 08:39:33)
jilm: Dobrý den, ačkoliv nejsem autor a nevím tudíž, jak to přesně pan Smiers mínil, myslím si, že se hledáte problém tam, kde není. Kulturní dění podporují různé organizace a subjekty ať už ze zištných důvodů (firemní sponzoři), nebo z nezištných (nadace, mecenáši). Celospolečenský konsensus v tom, že kulturu je třeba podporovat, se projevuje existencí ministerstva kultury a státní kulturní politiky (jejíž konkrétní provádění v ČR nechme stranou). Autor tedy nepožaduje nic nového, pouze tento konsensus pozvedá a upozorňuje, že je důležitou součástí jím navrhovaných změn.

Antiseptik: Dobrý den, děkuji za reakci a popis situace v Kanadě. Nevidím do problematiky rozdělování tantiém v ČR, kde se o ně stará především OSA, ale mám takové tušení, že to bude všude dost podobné. Systém copyrightu a tantiém tak skutečně, jak píšete, přispívá k faktické konzervaci určité části kulturní scény. Staří a zavedení (a velcí) jsou za vodou, malí a začínající to mají o to těžší.

Jan Vaněk jr.: Ahoj Honzo, právě ze strachu před netrvanlivostí odkazu. Ale dobře, je tam. Díky.
Reagovat
Diskuse k meta-tématu
Jan Vaněk jr. (19.1.2006 18:00:46)
Pokud vím, IHT má na websitu kompletní obsah, a trvanlivý - á, ano, www.iht.com/articles/2005/10/07/opinion/edsmiers.php. Tak proč článek odkazuje jen na hlavní stránku?
Reagovat
Je to alespoň začátek
Antiseptik (18.1.2006 14:17:18)
Řešení to možná není ale nynější copyright zákony skutečně podporují jenom distribuční firmy a nejpopulárnější umělce. Pro ilustraci, zde v Kanadě se o hudební copyright starají tak, že peníze se rozdělujou jenom horní části nejvíce populárních, ten spodek vlastně odevzdá těch svých pár dolarů někomu jinému. To rozhodně nevede k podpoře začínajících umělců, ale k obohacování těch populárních a hlavně distribučních firem. Něco se změnit musí celosvětově, s tím naprosto souhlasím.
Reagovat
Vágní řešení
jilm (14.1.2006 21:26:46)
Věta "Pro takové situace by bylo nutné vytvořit štědrou škálu příspěvků a dalších stimulujících opatření, protože bychom jako komunita měli být ochotni zaručit spravedlivou šanci všem formám uměleckého vyjádření." je naprosto bezobsažná. Kdo je ta komunita? Kdo bude dávat peníze někomu, komu dávat peníze nemusí?
Reagovat
Martin Schlemmer Pošta (14.1.2006 15:47:09)
pf: Nemyslel, Palo. :) Nejedná se o synonyma. Telenovela je subžánr mýdlové opery, žánru vzniknuvšího původně jako nekonečné rozhlasové pořady ve 30. letech, a označují se tak především latinskoamerické soap opery (např. Esmeralda, ale i česká Rodinná pouta). Za mýdlovou operu, která není telenovelou, se označuje např. seriál Dallas, Dynastie nebo Tak jde čas.
Další diskusi prosím k tématu článku :)
Upravil/-a Martin Schlemmer 14.1.2006 15:51:38.
Důvod: Rodinná pouta
Reagovat
Mýdlová opera?
pf (14.1.2006 15:07:56)
Nemyslel překladatel spíš telenovelu? ;)
Reagovat