Přeskočit navigaci
Společnost, politika, kultura, filosofie
20.října 2019
Spravujete webové stránky? Obohaťte je obsahem z Glos.
 

Zásah proti akci CzechTek 2005

Diskuse k textu  |  24 příspěvky (15 - 24)

Jedním z hlavních vnitropolitických témat se v ČR v létě 2005 stal policejní zásah proti akci CzechTek, při němž bylo 30. července 2005 zraněno několik desítek lidí. Kritici zásahu jej označovali za neadekvátní a brutální. Bezpečnostní složky a jejich reprezentanti, zvláště pak ministr vnitra František Bublan, naopak hájili policejní postup (až na údajně ojedinělé násilné excesy) a dokonce hodlají zpřísnit legislativu v oblasti pořádání podobných akcí, přičemž se odvolávají na zahraniční zkušenosti.


Číst celý text


 bez náhledu 
Monika (15.1.2006 23:22:43)
Naprosto nesouhlasim a myslim že zasah byl naprosto adekvatni.Myslim si že když se jdu bavit tak do me vybavy nepatři dlažebni kostky a jiny arzenal..Ti kteři viděli že akce konči tak se zbalil a odešli zustali tam jen ti co se chtěli rvat!A měli dostat ještě vic.Nechapu jak je muže nekdo obhajovat! Odsouzeni byli jen "tanečnici"žadny policista ! Držim palce naši policii a dpufam že nas bude časem snad vic!!
Reagovat
Skvělý článek
shm8 (9.12.2005 16:59:30)
Moc děkuji autorovi za ten článek, konečně něco uceleného viděného mýma očima .)
Reagovat
Internet a nový svět ?
suttek (31.10.2005 07:59:36)
Martin Schlemmer:
Nepřeceňoval bych význam internetu. Zvláště ne v Česku. Internet bežně používá stále malá část populace, větší část čerpá "informace" převážně z TV, případně z tištěných medii. Používání Internetu také vyžaduje aktivitu a jistou zdatnost ze strany uživatele, na rozdíl od pasivního a pohodlného čumění na bednu. Chci tím jen říct, že nelze čekat nějakou internetovou revoluci. Medialní prohru odpůrců zásahu policie proti Czechteku, je možné vysvětlit mimo jiné i přeceněním významu internetu v mediální válce.

viz.

CZECHTEK POMOHL ČSSD- Sněmovnu by dnes ovládla levice
HN.IHNED.CZ 23. 9. 2005 00:00
...
Nejlépe to lze dokázat na dosud utajovaném průzkumu preferencí, který Factum prováděla ve dnech, kdy vrcholila kauza CzechTek. Společnost však odmítla srpnové výsledky zveřejnit. Kauza prý data zkreslila a neodpovídají skutečnosti. Zpětně je zřejmé, že se tak stalo. "Pozice všech hlavních stran se v době dotazování zásadně měnily den po dni," píše se v průvodní zprávě.

CzechTek se odehrál poslední červencový pátek v Mlýnci na Tachovsku. Z politických přestřelek a protestů v prvním týdnu po akci vyšla podle Factum vítězně levice. ČSSD podporovalo téměř 30 procent, KSČM více než 20 procent voličů. Sázka na to, že akcí proti příznivců techna padne do noty většině obyvatel, kteří dlouhodobě považují za největší problém současnosti kriminalitu, Paroubkovi alespoň v prvních dnech vycházela.

Lidé svou přízeň ovšem přerozdělovali den po dni: víceméně podle toho, jak velký prostor dala média té které straně. Například v sobotu, kdy lidé od rána věděli, že se policisté střetli s technaři, měla velký prostor ODS. Ta označila zásah za nepřípustný a její podpora se překročila čtyřicet procent.
V neděli byla v médiích slyšet více ČSSD: premiér kritizoval technařskou subkulturu, hovořil o nutnosti chránit majetek poctivých lidí - a na čtyřicet procent podpory zase téměř dosáhla ČSSD.

http://ihned.cz//2-16883420-002000_d-a8

Co dodat ??? !!!
Reagovat
Lži, internet a "nový svět"
Martin Schlemmer Pošta (26.10.2005 12:21:51)
Během kauzy CzechTek se veřejnosti lhalo tak výrazným a zároveň průhledným způsobem, že to snad v polistopadové éře nemá obdoby. Lhalo se stejnou měrou těm, kdo se zásahem souhlasili, i těm, kdo proti němu protestovali.
Některé nejmarkantnější protichůdné nebo lživé výroky zaznamenala tato stránka.

Mám za to, že se jednalo o první veřejnou kauzu, do které velmi významným způsobem zasáhl internet. Vyrojilo se nesmírné množství internetových stránek s argumenty pro a proti, spousta lidí svůj názor vyjadřovala veřejně - právě na internetu. Ale hlavně se přes internet, pokud se nemýlím, kompletně organizovaly protesty proti zásahu.
To považuji za zcela nejdůležitější poselství celé kauzy - signál, že nové médium formuje společnost i politiku a je třeba s ním počítat. Někteří politici (a především ti starší se pohybují ve vzahu k internetu mezi skepsí a strachem) to pochopili.
Například Petr Pithart v senátní rozpravě mluví o "novém světě" (a jsem to jen já, kdo v jeho projevu cítí obavu z neznámého?):
Tady se prostě setkal tradiční svět hierarchií, to je svět, ve kterém žijeme a na který jsme zvyklí, a svět, který je vytvořený internetem a je plochý. To adjektivum neznamená nějaký soud, není to nedostatek, není to konspirace, je to prostě svět sítí. Ale tím vzniká nečekaná asymetrie světa hierarchizovaného a světa sítí, který se vyznačuje anonymitou, nedefinovatelnou odpovědností, ale to nejsou odsudky, to je jiný svět, ve kterém mnozí lidé chtějí žít a už žijí.

Zdroj: Senátní rozprava k postupu Ministerstva vnitra ve věci zásahu proti účastníkům CzechTek

Ne, že bych souhlasil s jeho vývody ohledně hierarchií, cituji pouze jako ilustraci toho, že se rodí něco nového. Něco, co přinese ještě mnoho zajímavých změn.
Reagovat
Maloměšťáctví v české společnosti a politice
Martin Schlemmer Pošta (26.10.2005 11:53:53)
Ano, maloměšťáctví (skutečně výstižně shrnuté ve větě "dělají bordel a fetují") je nejlepší popis nikoliv nevýznamné části veřejného mínění:
Chceme hlavně klid, nic, co by se vymykalo, známý smrádek na svém známém sídlišťátku.

Přes plno řečí o toleranci se Češi nenaučili nejen vycházet se (sílícími) etnickými minoritami, ale ani respektovat subkultury ze svých (tj.bílých, českých) domácností; velká část české společnosti se po CzechTeku ukázala jako maloměšťácká se všemi negativními konotacemi, které to s sebou přináší.
Pozor, tím vůbec nechci hodnotit různé argumenty pro a proti technoparty nebo pro a proti policejnímu zásahu, každý nechť je zváží sám; ale maloměšťácký etos od diskuse a společnému vážení argumentů zásadním způsobem odrazuje.

Mluvčím tohoto přístupu byl (a je) podle mého názoru Jiří Paroubek. Kopíruji z jiné diskuse:
"Toto jádro tvoří nebezpečně posedlí lidé s anarchistickými sklony, přitom mezinárodně propojení. Provokují masivní, alkoholem a drogami přiživované silácké demonstrace proti pokojné společnosti (i když ty jsou spojené například i s emocemi vyznavačů tvrdého rocku). [...]
To není hudební nadšení, ale spíše se to podobá rizikovým adrenalinovým aktivitám, které s pomocí alkoholu i drog dokáží vytvářet nebezpečné situace pro své okolí včetně dalších tisíců mladých, kteří přicházejí s nejlepší vůlí se bavit. K tomu připojme terorizování obyvatelstva hlukem, špínou a dalšími útrapami, a to v celém okruhu sousedících obcí, jimiž tyto karavany projíždějí, a o těch v přímém sousedství nemluvě.
Přitom nutno také počítat s narušováním životního prostředí, i elementární hygieny, rizika šíření AIDS, žloutenky, salmonely atd. až po zamoření celých lokalit odpadky. Těchto zkušeností je v mnoha našich obcích více než dost.
Cožpak všichni tito naši spoluobčané nemají právo na spánek, výchovu dětí a bezpečí?"


Shrnuto: Dělají bordel a fetují.
Reagovat
Czech Tek v maloměšťácké perspektivě
Zuzana Marie Kostićová Pošta (26.10.2005 02:38:23)
Osobně mě velice zaujaly především "měšťácké reakce", o kterých se zmiňuje článek (velice trefné pojmenování). Je zajímavé, že právě současná střední generace, ovlivněná beatniky a květinovými dětmi (byť jistě ne v tém míře, jako západní Evropané nebo Američané) projevila tak masivní a silný odsudek účastníků CzechTeku. "Dělají bordel a fetují" je velmi přesně vyjádřeno, jak se nahlíželo na CzechTek ve velké části českých domácností. Reakce na zásah a zejména na kritiku zásahu pronikly i do médií, která se jindy zabývají zcela jinými záležitostmi. V tomto konkrétním případě to byla Story - nebo možná Šťastný Jim, nevím. Leželo to matce rozložené na stole a já při procházení kolem zahlédla slovo CzechTek. Když jsem se sklonila, abych se podívala, co takový časopis může proboha o této akci psát, nalezla jsem drobnou glosičku, kterou bych ráda parafrázovala:

"Pravda O CzechTeku: Chudáci policisté tam stáli ve strašlivém vedru, oblečení povinně do těžkých, dusivých uniforem, s maskami na obličeji, pot se z nich jen lil. Museli se přitom dívat na tančící a fetující rozmazlené haranty, kteří po sobě spokojeně stříkali vodou. Řekněte, vy byste je nezmlátili?"

Bohužel se mi nepodařilo dohledat na internetu přesné znění tohohle textíku.

Bez ohledu na to, jestli jsme příznivci zásahu, nebo ne, je rozhodně do nebe volající, že si něco podobného může jakýkoli časopis dovolit napsat, nezáleží na tom, jestli je odborný, neodborný nebo bulvární. Na druhou stranu, je to užitečná sonda do duše "obyčejných lidí". Co mě totiž zaráží zdaleka nejvíc, je fakt, že si většina příznivců onoho plátku, kteří si při čtení pochvalovali, jak se Jim/Story trefil/a do jejich názoru, neuvědomuje, že se klidně mohlo jednat o jejich vlastní děti. Obraz "technaře" jako feťáka na okraji společnosti je nesmírně rozšířen, málokdo ví, že se ve skutečnosti jedná často o nadané středoškoláky, perspektivní vysokoškolské studenty, špičkové umělce a designéry i mladé intelektuály. Myslím, že za zásahem proti CzechTeku nestála nějaká policejní zlovůle nebo absolutistické sklony premiéra Paroubka, ale především obecně rozšířená nesmyslná představa, zpodobující členy této subkultury (nebo spíše těchto subkultur - nebyli tam jen technaři, ale fanoušci psytrancu a dalších žánrů) jako spodinu společnosti, která je nebezpečná sobě i ostatním.
Reagovat
Příspěvek byl smazán
Anonym (26.10.2005 02:36:33)
Tento příspěvek smazal/-a Zuzana Marie Kostićová 26.10.2005 02:38:57.
Důvod: Opět jsem se před odesláním příspěvku zapomněla přihlásit..
Reagovat
poznamka a odkazy
suttek suttek@centrum.cz (22.10.2005 10:20:28)
Celkem vecny clanek.
Jen k aktualni situaci ve Francii, ktera upousti od represe.
viz.
Dopis francouzskeho ministra vnitra k problematice freeparties z 26. 9. 2003
http://www.blisty.cz/2005/8/10/art24499.html

stale aktualni informace na http://www.czechtek.bloguje.cz

Dalsi vecne info:

Czechtel - O co vlastne ide ?
http://czechtek.site.cz/cztek-2005.pdf

ANALÝZA jako svědectví i příspěvek k vyšetřování policistů
CzechTek 2005: Zákon platí pro velící důstojníky, tiskovou mluvčí i pro mužstvo
Štěpán Kotrba
http://www.blisty.cz/art/24480.html
Reagovat
Martin Schlemmer Pošta (22.10.2005 01:27:50)
Adam Perutka: Ano, máš pravdu, chtěl jsem na to upozornit, ale předběhl jsi mě. Zatímco pojem "techno" označuje víceméně konvenční hudební styl, "tekno" se vztahuje k alternativní subkultuře, která se vůči technu vymezuje a je úzce spojena s kulturou DIY (Do It Yourself), zmíněnou v článku. Pokud někdo doplní přesnější rozdělení, budu jen rád; nejsem znalec.
Více se o technu a teknu lze dočíst třeba v článku Techno rebelové: Vznik techno scény a její vliv na českou alternativní kulturu.

Jo a díky za odkaz na další zajímavý článek a za službu pro čtenáře Glos ;-)
Reagovat
Adam Perutka Pošta (21.10.2005 22:51:35)
děkuji za článek. v této souvislosti bych rád upozornil na velmi dobrý a obsáhlý článek Michala Nanoru "CzechTek: symbolická válka" (vyšel v MfDnes 8.10. K nalezení bohužel jen po registraci v systému http://mfdnes.newtonit.cz/default.asp?cache=821529). Je to reakce na články Jana Kellera a dalších, hlavně ale zasazuje Tekno kulturu do soci-kulturních souvislostí.
PS: pššš, pro čtenáře glos je článek k přečtení na http://rapidshare.de/files/6580727/Michal_Nanoru_-_CzechTek-sybolick__v_lka.zip.html :-)

a malá technická poznámka ke článku: techno je něco zcela jiného než tekno (či tekkno)
Reagovat